Thursday, April 28, 2011

Secret of Our Five Fingers~


Assalamualaikum dan salam sejahtera!!

Jawab salam dulu ya! T__T Huh, dah lama saya tak post entri.. hikhik..
Okeylah, korang tau tak ada apa di sebalik lima jari korang. Cuba korang perhatikan jari korang Dah dapat tangkap apa maksud saya Belum boleh tangkap maksud saya tadi Alright, nanti insyaallah saya cakap.

Now, cuba tangok jari korang. Genggam kuat-kuat & angkat ke atas sambil melaung .. " Allahu Akbar! ".. Nah, itulah Rukun Islam yang mesti dijunjung.
Secondly, straight kan jari ke depan dalam keadaan terbuka & renung dalam-dalam. Nah, itulah kewajipan solat lima waktu jangan kita abaikan. Ingat ! Jangan tinggal solat dengan sengaja.
Thirdly, put your hand on the table, perhatikan. Start jari kelingking yang kecil & kerdil, macam manusia dan apa bendapun akan start dari yang kecil sampai then membesar dan terus membesar. Itulah fitrah insan dan alam seluruhnya. Whatever we do semua start dari dari kecil. Kegagalan mendidik pada usia muda akan memberi kesan atau impact yang besar pada masa depan.
Then tengok jari ke-2, apa itu jari kedua Jari manis. macam jugak lar dengan usia remaja.. semuanya sweet.. manis macam jari manis. Masa remaja kita selalu di duga dengan cabaran dan dugaan. Hanya iman dan taqwa yang akan menunjukkan jalan kebenaran..
Kelima, cuba tengok jari ketiga, yang mana satu jari ketiga Iaitu jari hantu, jari yang paling tinggi ibarat alam dewasa kita. At 30's kita dah punya status, ekonomi dan career yg stabil but kita kena careful sebab masa ini lah banyak ' hantu hantu pengacau ' yang datang menggoda. hantu dengki, cemburu, hatu hasut, hantu ego, hantu tamak, hantu jealous dan macam2 jenis hantu lagi lah. kalau gagal kawal emosi khuatir kita masuk ke perangkap nafsu dan syaitan. so, kita kena lah lipat gandakan ibadat kita.
huh~ panjang nyer =.=" ..
Yg ke-6, jari telunjuk - jari nilah yg mengungkap satu dan esanya Allah SWT ketika solat.. korang perasan tak okey, genggam kesemua jari kecuali jari telunjuk. see how Gagahnya telunjuk sebagai penunjuk arah, jadi role model dan tauladan pada jari2 sebelum ni. Macam tu jugak dengan kita. Kita perlu jadi role model to the new generation.. jadi pembimbing yg kaya dgn idea bernas dan a great idea.
Lastly, renung lar ibu jari korang .. besar/gemuk dan pendek compare to the others but it shows kematangan dan kehebatan yg membanggakan. Kalau ada ibu jari, semua lancar tapi bayangkan kalau tiada ibu jari.. nak genggam/pegang something cukup susah.. nak pegang sudu pon susah. huh! To young generation, not girls generation yea! kalau nak buat something tanya/rujuk kat org yg lebih berpengalaman dan lebih tua dahulu. Kalau kita patuh pada petunjuk mereka, then bolehlah kita say " Good " or " yes" sambil thumbs up itulah rahsia kejayaan kita..
Baiklah, saya sudahi entri ini di sini sahaja. Wallahualam .....


Okey , habis sudah entri ini... dah dap tangkap maksud saya tadi harapnya korang semua faham. maaf harap diampun kalau ada error typing maaf sekali lagi di pinta kerana font tak sama

0 kata-kata: