Saturday, February 23, 2013

Makanlah Apa-apa Sahaja Ketika Usia Muda Ini nanti...



source: weheartit.com

 "Makanlah apa-apa sahaja yang kamu mahu sewaktu muda ini, nanti apabila sudah tua, dah tak boleh mahu makan makanan yang macam-macam (maksudnya kena konrol makan la ni kot)."


   Cuma mahu bagi pandangan pasal statement ini je. tak usah amik serious. taknak baca terus pon tak mengapa (eh ada ker orang baca blog ini?) huhu  -_-' Alkisah la, ada seorang hamba Allah ni cakap macam tu kat kawannya. jadi, terfikirla juga pasal ini. Maksudnya, masa kita muda-muda makan la apa-apa pon yang kita mahu, sebab nanti bila kita dah tua, kita dah tak boleh nak makan macam-macam  sebab... kebanyakan orang bila dah tua ini datang macam-macam penyakit, misalnya diabetes, darah tinggi, dan macam macam lagi la. so, mereka haruslah jaga pemakanan mereka kan? (apa yang saya faham ni, kalau silap tolong perbetulkan?ya?)


     Apapun, betul ke statement ini? Pada PENDAPAT SAYA la, ok ulang sekali lagi, PENDAPAT SAYA,
saya kurang bersetuju sikit la. awat tak setuju pulak? kan dah betol tu?


    Memang la dah betul, takkan la sampai nak makan makanan manis sikit pon dah tak boleh  tapi...............
Misalnya kalau semasa usia muda ni kita banyak makan junk food, instant food macam gula-gula, air-air berkarbonat,mee segera dan banyak lagi makanan yang tak berapa nak sihat, boleh ke macam tu? Kalau makan jarang-jarang tu takpe la jugak, tapi ini kalau dah selalu? amacam? tak dinafikan saya pon makan jugak...


 kalau lah ikut statement itu, maka tidak hairanlah kenapa ramai kanak-kanak sudah menghidap pelbagai penyakit yang berpunca daripada amalan pemakanan yang tidak sihat sekarang ini.

    Pastu, kalau masa zaman kanak-kanak sudah ada penyakit nanti bila dah remaja, dewasa, boleh ke mahu makan apa sahaja lagi?dah tak boleh kan?  kalau tetap juga mahu makan, mesti lagu teruk panyakit itu kan? walhal, doktor juga mesti akan beri nasihat supaya jaga pemakanan kita. tak sampai tua pon lagi masa tu.


   jadi,,,  konklusinya, jagalah pemakanan kita tak kira tua atau muda. kita mesti ingat kita makan untuk hidup, bukan hidup untuk makan.  anyway, siapa yang mula-mula cipta ayat ini, huh? I pon tak tau.



p/s: saya tak salahkan pasal statement itu, cuma mahu bagi pandangan jer, you get it? good!


source : weheartit.com



Wallahu 'alam.....




   







   




5 kata-kata:

✿INA AINAA✿ said...

betul tu... my mom selalu berpesan, masa muda2 nilah kena betul2 jge permakanan.. dia akan effect masa umur 40-an nanti...

Anonymous said...

@✿A I N A A✿

^_^

Unknown said...

betul tu..kena jaga makan masa usia muda nih..nanti kita juga akan terima akibatnya..

Unknown said...

ASSALAMUALAIKUM , DENGAN SUKACITANYA DIMAKLUMKAN DISINI ADA G.A TERBESAR MEI, MEMANG AWESOME . HADIAH TOP REFERRAL SEHINGGA RM150.++ . JOM JOM . ADA BANYAK LAGI HADIAH . ANDA DI TAG #440 .
LINK TAGGING SILA KLIK SINI
LINK GA SILA KLIK SINI

Unknown said...

ASSALAMUALAIKUM , DENGAN SUKACITANYA DIMAKLUMKAN DISINI ADA G.A TERBESAR MEI, MEMANG AWESOME . HADIAH TOP REFERRAL SEHINGGA RM150.++ . JOM JOM . ADA BANYAK LAGI HADIAH . ANDA DI TAG #440 .
LINK TAGGING SILA KLIK SINI
LINK GA SILA KLIK SINI